Verslag en foto’s clubwandeling Valkenburg

Op zondag 1 oktober hebben we met 30 leden van de wandelsportvereniging ‘De Grenslopers’ deelgenomen aan de Mergelwandeling in Sibbe (L.). Om 8 uur zijn we per touringcar van Van Gompel vertrokken op Gestelplaetse in Luyksgestel. We arriveerden omstreeks half 11 bij de startlocatie wielercafé ‘Aan de Kirk’ aan de Sibberkerkstraat in Sibbe. Na ons ingeschreven te hebben en een kop koffie, en een stuk vlaai, zijn we vertrokken voor de wandeling van 22 kilometer over het plateau van Margraten aan de rand van het Geuldal.

We wandelen Sibbe uit en komen in het gehucht IJzeren aan. In IJzeren staan diverse boerderijen en huizen van Limburgse mergel, afkomstig uit de nabije Sibbergroeve. We wandelen door IJzeren verder richting het Gerendal. Het Gerendal is erg bekend om de Orchideeëntuin in het centrale deel van het dal. De tuin, die geopend is in de bloeitijd van de orchideeën (mei en juni) trekt jaarlijks vele bezoekers. Het grootste deel van het Gerendal, zo’n 225 ha., is eigendom van Staatsbosbeheer. Aan de Sint-Jansbosweg passeren we de Sint Jansboskapel uit 1915. De kapel is gewijd aan Johannes de Doper. De eerste rustpost is in hoeve ‘Oud Valkenburg’ in Schin op Geul. Na de eerste rustpauze wandelden we onze tweede lus. Via het gehucht Strucht liepen we richting Schin-op-Geul. Sinds mei 2014 staat hier een bronzen beeld van frater Venantius uit Schin op Geul, een typetje van cabaretier Wim Sonneveld. Het liedje “Zeg maar ja tegen het leven” werd een grote hit.

Op de Valkenburgerweg gaan we rechtsaf richting de Keutenberg. De schrik van alle wielrenners in de ‘Amstel Gold Race’, met een stijgingspercentage van 22%! Wij beklommen het pad (Engwegen) evenwijdig aan de Keutenberg. Ook die klim was te voelen in je kuiten. Halverwege de beklimming aan de Groendellerveldweg stond de ‘Galg van Wijlre’. In de Middeleeuwen spraken de schepenbanken hier recht. De bank was bevoegd om zware lijfstraffen op te leggen, zoals ophanging. De galg voor deze ophanging stond meestal op de grens tussen twee heerlijkheden of schepenbanken want niemand wilde dit soort terechtstellingen in zijn dorp hebben. We wandelden over zandwegen, langs prachtige hellingbossen en holle wegen over het plateau van Margraten naar de tweede rustpauze in Hoeve ‘Oud Valkenburg’. Na de rust staken we de Oud-Valkenburgerweg over een wandelden het kasteelpark in. Daar kwamen we uit bij kasteel Schaloen. Het kasteel is opgebouwd uit mergel en stamt uit de 16e eeuw. In de voorburcht wordt een hotel en appartementen geëxploiteerd. We volgden het Chaloensvoetpad en tussen een laan met oude beuken passeerden we over een bruggetje de Kleine Geul. Als we het bruggetje passeerden stonden we in oogcontact met De Drie Beeldjes: Jezus aan het kruis, geflankeerd door Maria en Johannes. Ze stammen uit 1739 en zijn een Rijksmonument.

We wandelden de helling op van de Schaloens Molenweg en liepen via de Schaloens Molenbrug over het spoor. We kwamen uit bij De Kluis op de Sjaasberg. In 1688 laat Graaf Gerard Hoen van Cartiels op de Sjaasberg een kluis met kapel bouwen. Vanaf 1688 tot 1930 is de hermitage doorlopend door kluizenaars bewoond geweest. We vervolgden onze wandeling en wandelden via de Oosterweg Valkenburg binnen. Langs het sportpark en de Kleine Geul wandelden we over de wethouder Paulissenlaan richting de kabelbaan aan de Neerhem. We hadden bij de start een kaartje voor de kabelbaan gekregen. Samen met Sjan ben ik op-en-neer gegaan met de kabelbaan. Toen we weer naar beneden gingen hadden we een mooi uitzicht over het vestingstadje Valkenburg. Beneden aangekomen hebben we onze tocht voortgezet over Berkelstraat en Muntstraat naar de Grendelpoort. Via het Grendelplein liepen we de Daalhemerweg op richting Sibbe. Via de Heunsbergerweg, Hemelrijkstraat en Sibbervoetpad kwamen we weer terug in Sibbe bij ons startpunt Café Aan de Kirk. Het was prachtig zomers weer, zo’n 25º Celsius. Tijd dus voor een koude donkere Westmalle trappist. Heerlijk! Rond half 4 zijn per touringcar huiswaarts vertrokken. Volgend jaar kom ik zeker terug naar Sibbe voor een rondleiding door de Sibbergroeve.

Léon Clemens

Dank aan de activiteitencommissie voor het organiseren!

Volg deze link voor een fotoimpressie, gemaakt door Léon.