Algemene Ledenvergadering van 4 februari 2025
Plaats: Gemeenschapscentrum Den Eijkholt Luyksgestel.
Aanvang: 20.00 uur
Presentatie door Voet&Goed
Voor aanvang van de vergadering gaven Luc en Susan van Voet en Goed een korte presentatie over schoeisel en kleding. In een mooi en compact verhaal vertelden ze over voet- en huidproblemen die je bij het wandelen kunt tegen komen. Podotherapeut Luc gaf informatie over hoe je schoenen kunnen worden aangepast met betrekking tot voetafwijkingen en gaf advies om merinowollen sokken te dragen in plaats van katoenen sokken. Hij gaf ook aan om tijdig je schoenen te laten verzolen. Zolen slijten het hardst op de buitenkant van de hak. Je voet zakt dan enigszins weg met vermoeide voeten en benen tot gevolg.
Susan gaf aan dat goed passende kleding belangrijk is. Dit ter voorkoming van schuren. Door een speciale coating wordt kleding waterdicht maar wel ademend. Zij raadt wandelaars aan om altijd laagjes te dragen. Merinowollen ondergoed en sokken zijn ademend. Dit zorgt ervoor dat zweet weg kan, zodat je body en voeten droog blijven.
Luc en Susan hadden voor iedere aanwezige een stressballetje, waarmee je tijdens het wandelen het krijgen van dikke vingers voorkomt.
Voorzitter Henry Usherwood bedankt beiden voor hun duidelijke presentatie en overhandigde hen een VVV-bon.
- Opening door de voorzitter
De Algemene Ledenvergadering (ALV) werd om 20:25 uur geopend door de voorzitter. Hij heette iedereen van harte welkom.
Er waren 38 leden aanwezig. Van de afwezige andere leden hadden zich er vier afgemeld. Henry deelt mede dat het afgelopen jaar de focus op Sociale Veiligheid heeft gelegen. Hij memoreert het dodelijk ongeval dat tijdens onze Open Grenzentocht op 22 januari 2025 heeft plaats gevonden, waarbij een wandelaar van de Pompoenstappers, de heer Jos van Gorp, bij het oversteken is aangereden en ter plaatse is overleden. Een nachtmerrie die je niemand en geen enkele vereniging toewenst.
Henry vraagt een moment van stilte voor Jos en voor dierbare leden en naasten van leden die ons ontvallen zijn in het afgelopen jaar.
- Mededelingen
De voorzitter vraagt om de presentielijst te tekenen en deelt mede dat er op de tafels briefjes liggen om een bestelling op te schrijven voor in de pauze en verzoekt om de bestelling zelf te halen bij de bar.
- Goedkeuring van de notulen van de ALV van 6 februari 2024
Deze notulen zijn gepubliceerd in beknopte vorm in het clubblad, volledig op de website, of konden opgevraagd worden bij de secretaris, zodat iedereen hiervan kennis had kunnen nemen.
De notulen werden met dank aan de secretaris goedgekeurd.
- Verslag van de secretaris over het jaar 2024
Namens het bestuur werd verslag gedaan over het verenigingsjaar 2024 door secretaris Henk Smoorenburg. Per 31-12-2024 is ons ledental 200, dat is een afname van 41 t.o.v. het jaar daarvoor. Er heeft zich 1 nieuw lid aangemeld. Van het topjaar 2007 met 825 leden naar 200 leden in 2024 is een reductie van meer dan 600 leden. Steeds meer leden buiten de gemeente Bergeijk zeggen op.
Verder laat de secretaris aan de hand van statistieken zien dat ons ledenbestand duidelijk aan het vergrijzen is. De gemiddelde leeftijd in 2010 was 58 jaar en is verschoven naar ruim 69 jaar in 2024. De vergrijzing kunnen we toewijzen aan een gebrek aan aanwas van (jonge) leden. Met een aangepast bestuursbeleid en nieuwe activiteiten trachten we verdere reductie in te tomen.
In 2024 hebben we het aantal wandelingen van 7 teruggebracht naar 6, dat is inclusief de Wandel3Daagse. Door corona zijn we deelnemers kwijtgeraakt. Voor corona zaten we op ongeveer 400 wandelaars gemiddeld per tocht, na corona op circa 330 wandelaars. De zomerwandeling in juni scoorde aanzienlijk beter dan vorig jaar. Onze tweede Wandel3Daagse mocht zich verheugen op een hoger aantal deelnemers dan vorig jaar, met maar liefst 131 kinderen over 3 dagen.
Het professionele ondersteuningsbedrijf “Noeste IJver” heeft de problemen met onze website opgelost. Echter door de hoge jaarlijkse kosten hebben we besloten om in zee te gaan met MvdW Media, oftewel Manon van de Wiel, die naar beloofd dezelfde kwaliteit zal leveren. De omzetting zal dit jaar plaats vinden.
Wat betreft verdere activiteiten:
Op 23 maart deden we mee aan de landelijke opschoondag. Op 4 april hadden we een wandeling voor onze leden vanuit museum Andreas Schotel in Esbeek. De ledentocht “Vervolg Vennenpad” vond plaats op 6 april. Op 4-5-6 september hielden we voor de tweede keer op rij een succesvolle Wandel3Daagse. Op 21 september vond de laatste etappe van de ledentocht Vennenpad plaats. Op zaterdag 28 september hadden we een ledenwandeling op De Plateaux-Hageven met onderweg een pauze in het bezoekerscentrum De Wulp. Onze traditionele feestelijke vrijwilligers middag/avond vond plaats op zaterdag 12 oktober in Bergeijk. We waren te gast bij het sacramentsgilde en mochten schieten op de wip. De maandagavondwandelingen gaan nog steeds door en we blijven nog steeds dopjes inzamelen voor hulphonden bij de KNGF.
Met betrekking tot bestuurszaken:
Algemene Ledenvergadering van 2024 werd gehouden op 6 februari. De bestuursleden Leny Nabuurs, Emmie Scheerens en Henk Smoorenburg werden herkozen en er werd afscheid genomen van
Arlette Hoppenbrouwers. Willy Bloks werd met algemene instemming van de ALV benoemd tot Lid van Verdienste. Onze statuten werden door de notaris opnieuw opgesteld en door de ALV van 6 febr. 2024 goedgekeurd. We hebben druk gezocht naar een bestuurslid PR/Communicatie. Helaas hebben we die nog niet gevonden. Ook vrijwilligers voor ondersteuning van onze route-uitzetter hebben we nog niet gevonden. Bij de rust tijdens de wandeling zijn we over gestapt op betaling via consumptiemunten. De inschrijfgelden 2024 voor onze wandelingen lieten we onveranderd. Over de tarieven voor 2025 zijn we nog in overleg met de werkgroep Wandelingen. Stickers zijn voortaan € 0,30.
Met Staatsbosbeheer hebben we weer een jaarcontract afgesloten. We hebben een werkgroep Sociale Veiligheid opgericht en een stappenplan VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) voorbereid. Bijlage 1 van het huishoudelijk reglement (HHR) werd geëvalueerd. We zijn in overleg met de gemeente over het plaatsen van een rustbankje in ons wandelgebied. We hebben deelgenomen aan de RaboClubSupport, aan de Clubloterij van NOC*NSF en aan de Nationale Grote Club Actie.
We hebben het lopende contract voor onderhoud, support en kosten van onze website vergeleken met andere host-aanbieders. De daaruit besloten migratie hebben we voorbereid. We hebben het contract met ISSUU verlengd betreffende het online publiceren van het clubblad. We hebben overleg met Stichting Kempen in Beweging over wat wij wederzijds voor elkaar kunnen betekenen en tevens werd er deelgenomen aan thema-avonden van deze stichting. We hebben een eigen promotiefolder WSV De Grenslopers ontwikkeld. Een nieuwe regeling onkostenvergoeding en sociale verplichtingen werd opgesteld. Nieuwe vrijwilligerskleding werd aangeschaft. Drie 25-jarige jubilarissen werden thuis bezocht en zij kregen een roos en een pen met inscriptie. Het bestuur bestond in 2024 uit 6 personen. Er vond regio-overleg plaats om conflicterende zaken betreffende wandelprogramma’s te voorkomen en er heeft regelmatig overleg plaats gevonden met de organisatie van de Grensparkwandelingen.
Met betrekking tot bondszaken:
De KWbN heeft het boekjaar 2023 afgesloten met een negatief resultaat van € 147.140. In 2024 verwacht men een positief resultaat van € 43.000. Het aantal bondsleden is in 2023 sterk afgenomen. Dit daalde van 48.339 naar 37.087 leden, voornamelijk veroorzaakt door 11.500 afmeldingen van leden via lid-organisaties. Voor 2024 verwacht men een toename van 600 leden. De cijfers over 2024 zijn nog niet bekend.
Een uitgebreid jaarverslag 2024 van de Grenslopers met meer details en statistieken is op te vragen bij de secretaris en is via deze link te bekijken.
- Verslag van de Penningmeester over 2024
Onze penningmeester Henk Heesterbeek deed over het boekjaar 2024 verslag. Hij lichtte dit toe aan de hand van de balans per 31-12-2024 en de resultatenrekening over het boekjaar 2024. We hebben het afgelopen jaar een positief resultaat behaald van € 1959,89. Dit is inclusief de inkomsten uit de RaboClubSupport stemcampagne, de NOC*NSF Clubloterij en de Nationale Grote Club Actie
Onze wandelingen scoorden beter dan vorig jaar met uitzondering van de Kerstwandeling. Het weer zat ons daarbij flink tegen. Het resultaat van de wandel3daagse wordt pas na drie jaar geëvalueerd en daarna over de drie organisatoren verdeeld (Grenslopers, Drie Linden, Wandelcomité Wandel3Daagse Luyksgestel). Het resultaat over 2024 wordt, onder goedkeuring ALV, toegevoegd aan het eigen vermogen.
De financiële positie is nog steeds gezond. Het bestuur stelt voor om de contributie voor 2026 onveranderd te laten. Met goedkeuring van de ALV wordt dit dan vastgesteld op € 26,-. Met de toevoeging dat je € 1 korting krijgt als je voortaan er voor kiest om het clubblad alleen nog maar online te lezen. Frans Willems vraagt of er nog grote uitgaven verwacht worden. Het antwoord is nee, voor mogelijke vervanging KaDi-wagen is een aanzienlijk bedrag gereserveerd.
Er zijn verder geen vragen over de cijfers.
- Verslag kascontrolecommissie over 2024
De kascommissie bestond uit Martien Abeling en Leon Clemens en reservelid Marlies Nijssen sloot zich hierbij aan.
De kascontrole heeft plaatsgevonden op 14 januari 2025. Namens de commissie voert Leon het woord. De conceptjaarrekening, bestaande uit de balans per 31-12-2024 en de resultatenrekening over het jaar 2024, evenals de boekhouding over 2024 werden gecontroleerd. De aansluitingen van diverse stukken waaronder de bankrekeningen zijn vastgesteld. Er werden geen onregelmatigheden geconstateerd bij de steekproefsgewijze controle. De kascommissie bracht een compliment uit richting de penningmeester voor de keurig verzorgde jaarrekening.
- Verlenen van decharge aan de leden van het bestuur.
Met het advies van de kascontrolecommissie om het bestuur decharge te verlenen voor het boekjaar 2024 stemt de ledenvergadering in. De voorzitter bedankt de kascommissie.
- Het vaststellen van de contributie 2026, deelnemersbijdragen en consumptieprijzen voor 2025.
De ledenvergadering is onder agendapunt 5 reeds akkoord gegaan met het voorstel van de penningmeester om de contributie in 2026 op € 26 te houden. Over de tarieven voor 2025 zijn we nog in overleg met de werkgroep en na de Open Grenzentocht zullen deze geëvalueerd worden met de werkgroep Wandelingen. We willen graag in de pas lopen met andere verenigingen, vooral met die uit België.
- Het vaststellen van de begroting
Uitgaande van het doorgaan van alle geplande wandelingen verwachten we een begroting die in evenwicht zal zijn. Niemand heeft vragen en de begroting 2025 wordt vastgesteld
- Benoeming nieuwe kascontrolecommissie
Martien Abeling treedt af. De nieuwe kascommissie zal bestaan uit Leon Clemens en Marlies Nijssen. Frans Willems stelt zich beschikbaar als reserve.
- (Her)benoeming bestuursleden
Onze voorzitter Henry Usherwood is aftredend en stelt zich opnieuw beschikbaar als voorzitter. De ALV benoemd hem opnieuw voor een periode van 3 jaar. Leny Nabuurs en Nelly Ploos van Amstel zijn aftredend en stellen zich niet langer beschikbaar. Leny gaat verhuizen maar zal haar gezicht bij de Grenslopers nog wel laten zien. Nelly heeft zich elf jaar lang ingezet voor het bestuur. Ze blijft nog wel als vrijwilligster beschikbaar. Het bestuur heeft in Corrie Kelders een opvolger gevonden voor Leny. Er waren verder geen kandidaten aangemeld voor het bestuurslidmaatschap, zodat Corrie in het bestuur gekozen wordt. Het komend jaar zal het bestuur het met 5 leden moeten doen.
- Vaststellen bijlage 1 huishoudelijk reglement (HHR)
Bijlage 1 omvat de bestuur- en commissiessstructuur.
Er is niks speciaals aan de hand. Het betreft summiere aanpassingen m.b.t. de rollen- en takenverdeling binnen het bestuur en commissies.
Het gaat te ver om de hele bijlage door te nemen. Wie wil kan het HHR en bijlage 1 opvragen bij de secretaris of inzien op de website. Ook zal de tabel met de bestuursstructuur in het clubblad gepubliceerd worden. Mocht er onverhoopt nog vragen oprijzen en noodzakelijke aanpassingen nodig zijn, dan kunnen die op een volgende ledenvergadering besproken en vastgesteld worden. Er zijn nu geen vragen of opmerkingen.
- Sociale veiligheid.
Henk Heesterbeek doet namens de werkgroep sociale veiligheid verslag over dit nieuwe onderdeel in onze vereniging. De werkgroep bestaat uit Jan Nijssen, Henry Usherwood, Henk Smoorenburg, Carolien Scholten, Willemien van de Wiel, Emmie Scheerens, Leny Nabuurs, Nelly Ploos van Amstel, Christel Heeren en Henk Heesterbeek. Onze vereniging is lid van de KWbN en daarmee verplichten wij ons om de gedragsregels van deze bond volgen. De bond valt onder de sportkoepel van NOC*NSF en heeft zich verplicht om een veilige sportomgeving aan te bieden ter voorkoming van grensoverschrijdend gedrag. Onder dit gedrag verstaan wij: seksuele intimidatie en misbruik; pesten en uitsluiten; agressie en geweld; intimidatie; discriminatie.
Samen met de expert Sociale Veiligheid Sportaanbieders, team integriteit NOC*NSF, Christel Heeren, heeft de werkgroep Sociale Veiligheid van WSV De Grenslopers het High5 stappenplan doorlopen. Dit plan omvat de volgende 5 stappen:
1) Hoe maken we onze vereniging veilig. 2) Wat kan beter. 3) Wie doet er mee. 4) Wat spreken we af. 5) Hoe houden we elkaar scherp.
Henk Heesterbeek en onze nieuwe vertrouwenscontactpersoon Carolien Scholten lichten het een en ander toe.
Naar aanleiding van dit proces heeft de werkgroep een visie, gedragsregels en een aannamebeleid voor onze vereniging opgesteld. Deze stukken zijn door ons bestuur goedgekeurd en zijn gepubliceerd op de website en in het clubblad. Het bestuur heeft verder besloten dat al onze vrijwilligers, samen met het bestuurslid dat Sociale Veiligheid in zijn/haar pakket heeft, een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) moeten gaan aanvragen. Dit is voor onze vrijwilligers gratis.
De voorzitter bedankt de commissie voor hun uitvoerig werk en Henk Heesterbeek voor het duidelijk verslag..
- Verslag van de Activiteitencommissie
Magda Smoorenburg doet namens de Activiteitencommissie verslag.
Zij memoreert dat de gehouden activiteiten vermeld staan op het enquêteformulier dat per e-mail is toegestuurd en uitgereikt aan het begin van deze jaarvergadering. De commissie is benieuwd naar de mening van de leden en over mogelijke nieuwe ideeën voor de toekomst. De commissie wil zich zoveel mogelijk aanpassen aan de wensen van de leden. Per e-mail is er slechts een terugmelding verkregen, vandaar dat Magda aan de aanwezigen vraagt om het formulier in de pauze of direct na de vergadering in te vullen. Voor het komend jaar is er nog maar weinig concreets te melden. Het uitwerken van nieuwe plannen viel door het slechte weer en de natte ondergrond letterlijk in het water. De eerstvolgende activiteit is de jaarlijkse opschoondag. Deze valt op zaterdag 22 maart 2025 en belangstellenden kunnen zich op geven bij Jan Nijssen.
Henry bedankt de commissie en Magda voor het verslag.
- Presentatie wandelprogramma 2026
Jan Nijssen presenteert het voorlopige wandelprogramma voor 2026. Onder voorbehoud ziet het programma als volgt uit:
Wandelprogramma 2026 |
|||
Datum | Wandeling | Start | Rust |
Januari | Open Grenzentocht | Heidelicht | Gasterij Thuysgrond |
April | Voorjaarswandeling | Weebosch of Riethoven | Parkeerplaats Zwartven of … |
Juni | Zomerwandeling | Borkel | Boerderij Hoeverdijk |
18 augustus | Grensparkwandeling | Den Eijkholt | |
2-3-4 september? | Wandel3daagse (1) | 3 Linden | |
20 december | Kerstwandeling | 3 Linden |
(1) 3-jaarse evaluatie van de Wandel3daagse vindt plaats in sept 2025
De precieze data zijn nog niet allemaal bekend en start- en rustlocaties moeten nog vastgelegd worden. De rustpost Gasterij Thuysgrond (voorheen de Oude Belg) is goed bevallen en de uitbater is zeer coöperatief. De horeca van ‘t Sant in de Weebosch moet voortaan tijdens de wandeling door ons zelf gedaan worden. Als dat goed bevalt dan kunnen we dat volgend jaar weer doen, anders wijken we uit naar Riethoven.
- Afscheid bestuursleden.
Na 4 jaar in het bestuur gezeten te hebben moeten we spijtig genoeg afscheid nemen van Leny Nabuurs. Leny heeft een huis gekocht in Cuyk en verhuist binnenkort. Vanwege de afstand kan ze haar rol als bestuurslid niet langer invullen. Voorzitter Henry bedankt haar voor haar grote inzet in het bestuur maar ook voor haar werkzaamheden voor ons bij de Grensparkorganisatie. Henry overhandigt haar een bos bloemen en een VVV-cadeaubon.
We nemen ook afscheid van Nelly Ploos van Amstel die de afgelopen elf jaar ons bestuur versterkt heeft. Vanwege haar inzet als penningmeester gedurende deze periode, waarin zij op een punctuele manier de financiën van de vereniging verzorgde, benoemt het bestuur haar als lid van Verdienste. Onder hartelijk applaus laat de ALV weten het hier helemaal mee eens te zijn. Henry overhandigt haar, naast het bloemetje en de cadeaubon, een certificaat en een plaquette.
- Rondvraag
André van de Wiel deelt mede dat de bijeenkomst samen met Slachtofferhulp (m.b.t. het dodelijk ongeval van Jos van Gorp) in een behoefte voorzag en dat men dit als goed heeft ervaren. André geeft ook een compliment aan de werkgroep Sociale Veiligheid voor het vele werk dat men heeft verzet.
Jan Nijssen doet nogmaals een oproep voor het aanmelden voor de Opschoondag van 22 maart aanstaande.
- Sluiting
De voorzitter bedankt alle aanwezigen voor hun aanwezigheid en constructieve inzet en sluit de vergadering om 22:20 uur.
Notulen zijn bij secretaris opvraagbaar.
Verslag 9-feb-2025
Secretaris Henk Smoorenburg